Diagnosztika

A békítő team egyik legelső feladata lehet, hogy feltérképezik az intézményük légkörét, a benne élők problémáit, nehézségeit. Ehhez kérdőíveket, illetve félig strukturált interjút használhatnak.

A szerzők könyvükben tesznek javaslatot a kérdőívekre. A magyar viszonyokra azonban egy az egyben nem alkalmazhatóak. Ezért javasoljuk, hogy a békítő teamek első körben nézzék át és a céljuknak megfelelően módosítsák a kérdéseket.

 

 

Sok terhet vehet le a csoport válláról, ha online kérdőívet használnak.

A kérdőívek célcsoportjai:

  • pedagógusok (vezetők is!)
  • technikai dolgozók, asszisztensek, adminisztrátorok, egyéb, ott dolgozó szakemberek (pl. logopédus, pszichológus stb.)
  • gyerekek
  • szülők, családtagok.

A kérdőívek mellett néhány kérdésből álló interjút is érdemes felvenni a békítő team tagjainak a pedagógusokkal.

 

 

Óvodásokkal és 1-2. osztályban kérdőív helyett csoportos interjút érdemes készíteni.

A begyűjtött információk összesítését ugyancsak a békítő team végzi el. Munkájuk gyümölcseként születik meg az ún. probléma térkép. Ezt érdemes bemutatni egy értekezlet keretein belül az egész nevelő-/tantestület számára. Itt a közösség együtt dönthet arról, mivel foglalkozzanak az aktuális tanévben és milyen sorrendben.

A békítő team ezen diagnosztikus folyamata során

  • megismerheti az intézmény jellemző problémáit,
  • segítheti, hogy a rendszer tagjai rálássanak a saját nehézségeikre, gyengeségeikre és erősségeikre, valamint erőforrásaikra,
  • felismerheti a beavatkozási pontokat ,
  • újabb békítő team tagokat nyerhet,
  • motiválhatja az intézmény tagjait a felismert problémák megoldásában, reményt adhat számukra, hogy lehetséges változtatni, változást elérni,
  • valamint saját maga számára perspektivikusan kijelölheti a feladatokat.

A képek forrása: http://www.czinkapanna.hu/egyesuleti-hirek/ifj%C3%BAs%C3%A1gi-k%C3%A9rd%C5%91%C3%ADv éshttp://artemisszio.blog.hu/2014/10/26/interjukeszites_szakmai_gyakorlati_lehetoseg

 

Save

Save