Andrássy Gyula Általános Iskola, Vecsés

Véletlenek – állítólag – nincsenek. Ezt nem tudom megerősíteni és megcáfolni sem, de az biztos, hogy osztályfőnökként éppen egy diákjaim közötti konfliktus kapcsán keresgéltem segítséget, amikor szembetalálkoztam a békés iskolák program honlapjával. Azonnal szimpatikus lett számomra ez a szemlélet, ezért az iskolapszichológusnak is elmeséltem. Mikor legközelebb „felocsúdtam”, már indultunk is a Zuglói Közbiztonsági Nonprofit Kft. épületébe megbeszélésre 2016 tavaszán, valamint kezemben volt a szemlélet alapját képező Stuart W. Twemlow -Frank C. Sacco (2012): Miért nem működnek az iskolai bántalmazás-ellenes programok című könyv.
Szerencsénkre az iskolaigazgatónk is mellénk állt, ezért az idei tanév elején, 2016. augusztus végén meghívhattuk Adler Katát az iskolánkba. Így kezdődött. Kata előadása után Vecsésen 8 – önkéntesen jelentkező – kollégával megalakult a Békítő Team. Első dolgunk a találkozásaink időpontjának megszervezése volt. Ez sem ígérkezett könnyű feladatnak, mert alsó tagozatos, felső tagozatos, napközis kolléga egyaránt van köztünk, de sikerült.

Eredményeink (2016. szeptember – 2017. január)

  • Megalakultunk, és a 8 fő egyelőre biztosan és lelkes csapattagként dolgozik.
  • Sikerült tartanunk egy fél éven keresztül a találkozási alkalmakat, (aki ismeri egy iskola életét, az tudja, mekkora eredmény ez), kéthetente kedden egy óra időtartamban tudtunk ülésezni.
  • Megbeszéléseink egyre hatékonyabbak és egyre jobban tudunk a feladatokra fókuszálni.
  • Csapatunk megszervezett egy sikeres „Békés családi délutánt” 2016. december 13-án. Számítottunk a kollégák önkéntes részvételére, valamint olyan programokat állítottunk össze, amelyek a közösségi élményt, gyermekek és szüleik közös játékát, örömteli együttlétet adnak a résztvevőknek. Erről cikk jelent meg a helyi újságban.
  • Sikeresen kérdőíveztünk és felmértük az igényeket. Örömünkre szolgált, hogy elég sok kérdőív érkezett be ahhoz, hogy reprezentatív mintát szolgáltatva elkészülhessen egy beszámoló, amelyet a tanárok az iskolapszichológus által tartott előadáson ismerhettek meg december 2-án.

További céljaink, a felmerült és megoldásra váró problémák

  • A szemléletváltás közvetítése továbbra is, a Békítő Team működésének elfogadtatása a tantestületben.
  • Első kampányunk elindítása, melynek várható időpontja: 2017. február (témája valószínűleg az iskola tisztasága, higiénia).
  • A Twemlow-könyv feldolgozása, átbeszélése a csapat tagjaival (február-május között).
  • Részt venni az ezzel kapcsolatos tréningeken (februártól.)
  • A szülők felé is közvetíteni egy Hírlevél formájában a felmérés eredményeit, valamint a szülői értekezleteken néhány mondatban mesélni erről (február elején, a szülői értekezleteken).
  • Megszervezni az április végi projekthetet, melynek a Békés Iskolák szemlélet az alapja, ezt szeretnénk népszerűsíteni (februártól szervezzük, megvalósítás: április utolsó hete)
  • Szeretnénk hosszabb távon is működőképesek maradni, hatékonyan tevékenykedni.

Nagyon szimpatikus a Békés Iskolák programban az, hogy nem konkrét feladatokat, hanem a szemléletet adja, de minden iskola – így a miénk is – a saját működéséhez igazíthatja a programot. Jó, hogy az önkéntességre épít. Nagyon előremutatónak gondoljuk, hogy a szemlélők, a többség megszólítására törekszik. Nagyon tetszik, hogy a program működtetői maguk is példát mutatnak, a szemlélet szerint működnek és ez jó légkört biztosít, lehetőséget az újaknak a kísérletezésre, a saját út megtalálására, kialakítására.

Reméljük, hogy Vecsésen is hosszabb távú, jól működő programot tudunk kialakítani, és bízunk benne, hogy más iskolák is csatlakoznak majd hozzánk.

Save

Save

Save

Save

Save

Vélemény, hozzászólás?