Véletlenek – állítólag – nincsenek. Ezt nem tudom megerősíteni és megcáfolni sem, de az biztos, hogy osztályfőnökként éppen egy diákjaim közötti konfliktus kapcsán keresgéltem segítséget, amikor szembetalálkoztam a békés iskolák program honlapjával. Azonnal szimpatikus lett számomra ez a szemlélet, ezért az iskolapszichológusnak is elmeséltem. Mikor legközelebb „felocsúdtam”, már indultunk is a Zuglói Közbiztonsági Nonprofit Kft. épületébe megbeszélésre 2016 tavaszán, valamint kezemben volt a szemlélet alapját képező Stuart W. Twemlow -Frank C. Sacco (2012): Miért nem működnek az iskolai bántalmazás-ellenes programok című könyv.
Szerencsénkre az iskolaigazgatónk is mellénk állt, ezért az idei tanév elején, 2016. augusztus végén meghívhattuk Adler Katát az iskolánkba. Így kezdődött. Kata előadása után Vecsésen 8 – önkéntesen jelentkező – kollégával megalakult a Békítő Team. Első dolgunk a találkozásaink időpontjának megszervezése volt. Ez sem ígérkezett könnyű feladatnak, mert alsó tagozatos, felső tagozatos, napközis kolléga egyaránt van köztünk, de sikerült.
Eredményeink (2016. szeptember – 2017. január)
- Megalakultunk, és a 8 fő egyelőre biztosan és lelkes csapattagként dolgozik.
- Sikerült tartanunk egy fél éven keresztül a találkozási alkalmakat, (aki ismeri egy iskola életét, az tudja, mekkora eredmény ez), kéthetente kedden egy óra időtartamban tudtunk ülésezni.
- Megbeszéléseink egyre hatékonyabbak és egyre jobban tudunk a feladatokra fókuszálni.
- Csapatunk megszervezett egy sikeres „Békés családi délutánt” 2016. december 13-án. Számítottunk a kollégák önkéntes részvételére, valamint olyan programokat állítottunk össze, amelyek a közösségi élményt, gyermekek és szüleik közös játékát, örömteli együttlétet adnak a résztvevőknek. Erről cikk jelent meg a helyi újságban.
- Sikeresen kérdőíveztünk és felmértük az igényeket. Örömünkre szolgált, hogy elég sok kérdőív érkezett be ahhoz, hogy reprezentatív mintát szolgáltatva elkészülhessen egy beszámoló, amelyet a tanárok az iskolapszichológus által tartott előadáson ismerhettek meg december 2-án.
További céljaink, a felmerült és megoldásra váró problémák
- A szemléletváltás közvetítése továbbra is, a Békítő Team működésének elfogadtatása a tantestületben.
- Első kampányunk elindítása, melynek várható időpontja: 2017. február (témája valószínűleg az iskola tisztasága, higiénia).
- A Twemlow-könyv feldolgozása, átbeszélése a csapat tagjaival (február-május között).
- Részt venni az ezzel kapcsolatos tréningeken (februártól.)
- A szülők felé is közvetíteni egy Hírlevél formájában a felmérés eredményeit, valamint a szülői értekezleteken néhány mondatban mesélni erről (február elején, a szülői értekezleteken).
- Megszervezni az április végi projekthetet, melynek a Békés Iskolák szemlélet az alapja, ezt szeretnénk népszerűsíteni (februártól szervezzük, megvalósítás: április utolsó hete)
- Szeretnénk hosszabb távon is működőképesek maradni, hatékonyan tevékenykedni.
Nagyon szimpatikus a Békés Iskolák programban az, hogy nem konkrét feladatokat, hanem a szemléletet adja, de minden iskola – így a miénk is – a saját működéséhez igazíthatja a programot. Jó, hogy az önkéntességre épít. Nagyon előremutatónak gondoljuk, hogy a szemlélők, a többség megszólítására törekszik. Nagyon tetszik, hogy a program működtetői maguk is példát mutatnak, a szemlélet szerint működnek és ez jó légkört biztosít, lehetőséget az újaknak a kísérletezésre, a saját út megtalálására, kialakítására.
Reméljük, hogy Vecsésen is hosszabb távú, jól működő programot tudunk kialakítani, és bízunk benne, hogy más iskolák is csatlakoznak majd hozzánk.